New York Dominican Film Festival Opening Night

Noche de Apertura del Sexto Festival de Cine Dominicano de Nueva York

holarita-dffny

As Chandler drinks his cold Presidente beer while we wait for our mofongo to arrive to the table at Malecon’s, he tells me: “I guess I don’t really know what it is like to feel represented in the big screen because I always am.” As someone who knows and deeply understands his privilege, it was pretty nice for him acknowledge exactly why I was so excited to go across the street and attend the Opening night for the 6th Annual Dominican Film Festival.

This event was very special to me because I was going to finally see Carpinteros (Woodpeckers), a movie my best friend (and editor of this site) had spoken very well of, and I know that if she liked it that much, it needed to be good and wow, she was right.

After what felt like endless opening remarks at the United Palace Theatre in Washington Heights, the scenery changed to the Najayo prison, a place I knew well is where many people’s humanity goes to die. For the next hour and half I was on the edge of my seat as the story of Jean Jean, Yanelis and Manaury unfolded on the big screen, with appearances of familiar skin color and faces, cordilleras and slangs that transported me to my island.

I happen to know José María Cabral, the masterful director behind this now Sundance selection film, and it was an absolute pleasure, and to be honest and also surreal experience, to be part of a big audience watching this Dominican film in New York. For me, understanding the cultural and social context of why these men and women end up in these prisons, and trying for a second to imagine what is out of that place for them - if they make it out alive - in terms of betterment and opportunities made me cry all through the final scene and the credits.

The raw, unapologetic and human way to tell this peculiar love story is something I won’t forget, and that I can only hope inspired other fellow isleños to tell the many stories our land, ancestors and gente have to tell.

Representation in cinema matters so much, and this premiere was a testament that 2017 has been a pivotal year for Dominican Cinema, and that there is a lot to look forward to if movies like Carpinteros become a new standard.

Mientras Chandler se bebe su cerveza Presidente bien fría en lo que esperamos nuestro mofongo en el restaurante Malecón, él me dice: “En verdad no sé lo que es sentirse representado en la pantalla grande, porque siempre me veo reflejado.” Aún el siendo una persona que reconoce y entiende muy bien su privilegio, significó mucho para mi que el se diera cuenta por qué estaba tan emocionada de cruzar la calle y asistir a la noche de apertura de Sexto Festival de Cine Dominicano.

Este era un evento muy especial para mí porque por fín iba a ver Carpinteros, una película que mi mejor amiga (y editora de hola, rita) había hablado maravillas de, y yo sabía que si a ella le había gustado tanto tenía que ser buena - y no se equivocó para nada.

Después de lo que se sintió como una interminable ronda de discursos en el Teatro United Palace en el Alto Manhattan, fuimos transportados a la prisión de Najayo, un lugar en el que sé que muere la humanidad de muchos. Durante la siguiente hora y media me quedé en la orilla de mi asiento mientras la historia de Jean Jean, Yanelis and Manaury se desenvolvía en la gran pantalla, con apariciones de colores de piel y caras familiares, cordilleras y dichos que me llevaron de una vez a mi isla.

holarita-dffny-josemaria

Viene al caso que yo conozco a José María Cabral, la mente maestra y director detrás de esta película que fue seleccionada por Sundance, y la verdad es que fué un total placer para mí, y hasta un poco surreal, ser parte de aquella gran audiencia viendo una película Dominicana en Nueva York. Para mí, el entender el contexto cultural y social que lleva a estas mujeres y hombres a terminar en lugares como Najayo, y pensar en lo poco que lxs debe esperar fuera - si salen con vida - para que puedan reconstruir sus vidas me hizo llorar durante toda la escena final y los créditos.  

Aquel tono tan crudo, sin reservas y humano de contar aquella peculiar historia de amor es algo que se va a quedar conmigo por mucho tiempo y que solo espero inspire a otros isleños a querer contar las tantas historias que nuestra tierra, ancestros y gente tiene para contar.

Sentirnos representados en el cine es sumamente importante, y esta premiere fué un testamento de que el año 2017 ha sido uno de gran importancia para el cine Dominicano y que hay mucho que esperar de lo que viene luego si películas como Carpinteros se convierten en el nuevo estándar.

holarita-dffny
holarita-dffny